آکادمی رباتیک آبادان

کپی برداری به هر شکل پیگرد قانونی دارد

آکادمی رباتیک آبادان

کپی برداری به هر شکل پیگرد قانونی دارد

آکادمی رباتیک آبادان

در این وبلاگ مطالب مربوط به کلاسهای رباتیک علم رباتیک و الکترونیک قرار داده می شود لطفا با نظرات خود ما را برای پیشرفت این سایت راهنمای کنید

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۶ ق.ظ

ترانزیستور


ترانزیستور



ترانزیستور را معمولاً به عنوان یکی از قطعات الکترونیک می‌‌شناسند. ترانزیستور یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم ساخته میشود.

ترانزیستور هم در مدارات الکترونیک آنالوگ و هم در مدارات الکترونیک دیجیتال کاربردهای بسیار وسیعی دارد. در آنالوگ میتوان از آن به عنوان تقویت کننده یا تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور) و ... استفاده کرد. کاربرد ترانزیستور در الکترونیک دیجیتال شامل مواردی مانند پیاده سازی مدار منطقی، حافظه، سوئیچ کردن و ... میشود.به جرات می توان گفت که ترانزیستور قلب تپنده الکترونیک است.

عملکرد

ترانزیستور از دیدگاه مداری یک عنصر سهپایه می‌‌باشد که با اعمال یک سیگنال به یکی از پایههای آن میزان جریان عبور کننده از دو پایه دیگر آن را میتوان تنظیم کرد. برای عملکرد صحیح ترانزیستور در مدار باید توسط المانهای دیگر مانند مقاومتها و ... جریانها و ولتاژهای لازم را برای آن فراهم کرد و یا اصطلاحاً آن را بایاس کرد.

دو دسته مهم از ترانزیستورها BJT (ترانزیستور دوقطبی پیوندی) (Bypolar Junction Transistors) و FET (ترانزیستور اثر میدان) (Field Effect Transistors) هستند. ترانزیستورهای اثزمیدان یا FET‌ها نیز خود به دو دسته ی ترانزیستور اثر میدان پیوندی(JFET) و MOSFET‌ها (Metal Oxide SemiConductor Field Effect Transistor) تقسیم میشوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۴ ، ۰۳:۰۶
رباتیک آبادان
چهارشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۲۰ ب.ظ

ساخت ربات برای همه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۴ ، ۲۱:۲۰
رباتیک آبادان